Pelayarputihan Roman L'élégance Du Hérisson Karya Muriel Barbery ke Film Le Hérrison Karya Mona Achache (Sebuah Kajian Ekranisasi)
Abstract
The adaptation of literary works, romance in this case, into the film caused a lot of changes. Some main elements such as plot, setting, and characterization experience significant changes. This is caused by things related to the purpose of the film itself, which emphasizes more on the commercial side. This study aims to find changes in the elements of the plot, setting, and characterization of the literary media to the film caused by the adaptation or ecranization. Material objects in this study are roman l'Élégance du Hérisson by Muriel Barbery and Film Le Hérisson by Mona Achache. While the formal object in this study is the theory of Ecranization. The method used in this research is descriptive analytic method. Based on the analysis conducted on the material objects above produced 16 shrinkages, 13 additions, and 8 variations in the flow analysis. Then in the background analysis there are changes in the form of 5 collapse and 1 variation, in this case the background does not experience an increase because events occur only around the apartment, such as those contained in the romance. Finally, in the character analysis there are 5 downsizing, 1 addition, and 2 variations.
Abstrak
Adaptasi karya sastra, roman dalam hal ini, ke dalam film menyebabkan banyak sekali perubahan. Beberapa unsur utama seperti alur, latar, dan penokohan mengalami perubahan yang signifikan. Hal tersebut diakibatkan oleh hal-hal yang berkaitan dengan tujuan film itu sendiri yang lebih menekankan pada sisi komersialisme. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan perubahan-perubahan unsur-unsur alur, latar, dan penokohan dari media karya sastra ke film yang diakibatkan oleh adaptasi atau ekranisasi tersebut. Objek material dalam penelitian ini adalah roman l’Élégance du Hérisson Karya Muriel Barbery dan Film Le Hérisson karya Mona Achache. Sedangkan objek formal dalam penelitian ini adalah teori Ekranisasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif analitik. Berdasarkan analisis yang dilakukan terhadap objek material di atas dihasilkan 16 penciutan, 13 penambahan, dan 8 variasi pada analisis alur. Kemudian pada analisis latar terdapat perubahan berupa 5 penciutan dan 1 variasi, dalam hal ini latar tidak mengalami penambahan karena peristiwa yang terjadi hanya di sekitar apartemen, seperti yang terdapat dalam roman. Terakhir pada analisis tokoh terdapat 5 penciutan, 1 penambahan, dan 2 variasi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
minudin. (2013). Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung : Sinar Baru Algensindo
Barbery, Muriel. (2007). L'Élégance du Hérisson. Paris: Gallimard.
Barbery, Muriel. (2017). (diterjemahkan dari bahasa Prancis oleh Jean Couteau dan Laddy Lesmana) Kemolekan Landak. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Martin, Megasari. (2017). Ekranisasi Novel Surga Yang Tak Dirindukan Karya Asma Nadia Ke Film Surga Yang Tak Dirindukan Karya Sutradara Kuntz Agus. Jurnal Kata. 1 (1), Hlm. 94-100
https://doi.org/10.22216/jk.v1i1.1547
Nazir, Moh. (2003). Metode Penelitian. Darussalam: Ghalia Indonesia.
Praharwati Dyan Wahyuning, dan Sahrul Romadhon.(2017). Ekranisasi Sastra: Apresiasi Penikmat Sastra Alih Wahana. Jakarta: Buletin Al-Turas.XXIII (2), Hlm. 267-285
Sangiduwan. (2013). Penelitian Sastra Pendekatan Teori, Metode, Teknik, Kita. Yogyakarta: Unit Penerbitan Sastra Asia Barat Fakultas Ilmu Budaya UGM.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Sunahrowi. (2017). Ekranisasi Karya Sastra dan Film. Yogyakarta: Pustaka Senja.
Sumantri, Puja., Wibowo E.S. dan Sunahrowi. (2017). L'Écranisation de la Nouvelle "La Parure' de Guy de Maupassant envers le Film du Même Titre de Claude Chabrol. Lingua Litteratia. 4 (2), Hlm. 76-85
DOI: https://doi.org/10.26499/surbet.v14i2.131
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.